Friday, November 22, 2013

Elemen yang dinilai dalam kertas 2 Sains SPM

BAHAGIAN A
* 4 soalan (20 MARKAH)
Aspek yang dinilai : 11 kemahiran Saintifik
1.     Memerhati
2.     Mengelaskan
3.     mengukur dan mengunakan nombor
4.     membuat inferens
5.     meramal
6.     berkomunikasi
7.     mengunakan perhubungan ruang dan masa
8.     mentafsir data
9.     mendefinisikan secara operasi
10. mengawal pembolehubah
11. membuat hipotesis

BAHAGIAN B
5 soalan (30 MARKAH)
Aspek yang dinilai:

Pengetahuan
1.     memerihal/ melukis simbol
2.     menyatakan fakta
3.     melabel
4.     mengenalpasti kelas
5.     memerihalkan urutan
6.     memerihalkan kaedah
7.     menyatakan konsep/prinsip
8.     menyatakan teori/hukum
Pemahaman
  • Penterjemahan satu bentuk penyataan kepada simbol atau rumus
  • mendapat maklumat daripada graf atau carta atau jadual
  • meramal
  • mempamerkan kefahaman konsep atau prinsip yang betul
  • mempamerkan kefahaman teori atau hukum yang betul

BAHAGIAN C
3 soalan (jawab dua soalan ) [20 MARKAH]
Soalan 1 - wajib dijawab
Aspek yg dinilai : Kemahiran saintifik
1.     hipotesis
2.     tujuan eksperimen
3.     pembolehubah
o    Pembolehubah dimalarkan 
o    Pembolehubah dimanipulasi
o    Pembolehubah bergerakbalas
4.     radas dan bahan
5.     kaedah
6.     penjadualan data
7.     rumusan
soalan 2(a) atau 3(a)
menilai kefahaman aras sederhana [4 markah]

Soalan 2(b) atau 3(b)
menilai strategi berfikir, soalan aras tinggi [6 markah]

Terdapat 3 bentuk soalan :

1. Mengkonsepsi
  • mengenalpasti maklumat
  • kenalpasti ciri-ciri sepunya
  • kelaskan ciri-ciri
  • menghubungkaitkan ciri untuk membina konsep awal
  • contoh dan bukan contoh
  • konsep sebenar
2. Menyelesaikan masalah
  • Mengenalpasti masalah
  • kaedah penyelesaian
  • langkah/ operasi kaedah
  • penilaian
3. Membuat keputusan

  • mengenalpasti matlamat
  • kenalpasti semua alternatif
  • analisis alternatif
  • menyusun alternatif mengikut keutamaan
  • menilai alternatif yang dipilih
  • membuat keputusan

No comments:

Post a Comment